Avslut på test veckan

Då har jag testat Nya Citan i en vecka lämnade tbx bilen igår

mina Intryck över denna bil e blandade gillade inte bilen jätte mycket i början men ju mer man körde den ju mer växte den på en. Man började gilla den för att den var så lättkörd och smidig och enkel. men man kan sakna lite bättre förvaringsmöjligheter som nån redan har skrivit om. 

klart ett alternativ den dagen jag skall byta bil 2013

Så mitt slutbetyg blir 4/5 den når inte riktigt ända fram. men den är på rätt väg.

Marcus

 

Klassens stjärna!

Jag har inte ens lyckats göra av med halva tanken, Citans kvalité har förgyllt min vardag de senaste dagarna. En riktig spargris på fyra hjul. Det har varit ett rent nöje, att få testa nya Mercedes Citan. Jag är överväldigad. En mycket trevlig bekantskap. 

Auf Wiedersehen!

 

 

Två i bilen

Är nu inne på dag tre, och fått köra på kvällstid med Citan. Märkte när jag kom fram och öppnade skåpet att det inte fanns någon belysning i det, som tur var hade jag med mig ficklampa så det gick och hitta det som jag behövde. Tycker nog att det är lite snålt att inte det finns belysning med i standard utförandet. Hade med mig en kollega i bilen på detta kvällsjobbet, det var inte gott om plats för hans del. Han satt som fastkilad mellan stol och instrumentbrädan, passageraren bör nog inte vara längre än 170cm och utan knäskydd. I övrigt så var Citan bra/skön och köra i mörker på slingriga små vägar, sikt och ljus fullt tillräckligt. //Håkan

Onsdag test Mercedes Citan

Idag Onsdag, sista dagen med Citanen. Bilen känns bättre och bättre. Det blev några mil idag med blandad körning, mest E4 fram och tillbaka till norrsidan.

Förbrukningen ligger på 0,58 l/mil. Först idag har jag fattat grejen med ECO-driving stopp start, det är riktigt smart och självklart gör det sitt till på förbrukningen.

 

Blev lite less på handsfreen, det kunde ha varit bättre kvalietet på ljudet, alla som ringer undrar om jag antingen flyttat in i en kaffeburk eller en colaburk. Det hade inte varit någon nackdel om microfonen kunde böjas ner framför munnen, tycker jag iallafall. Tror även att detta kunde avhjälpas med en klädd skiljevägg mellan kupén och skåpet.

 

Tror den här bilen är perfekt för montörer, plattsättare, elektriker och målare, eller kanske budfirma. Byggskivor för snickare är inte att tänka på, där får vi gå upp till Vito-storlek om det ska funka. I stan skulle jag köpt den med automatlåda, det finns ingen mening att sitta och röra om i växellådan på en bil som ändå bara ska transportera från en punkt till en annan. Det blir ju inte roligare!

 

Slutligen, testade att köra med barnstol. Lyckades trassla fast den så det funkade riktigt bra, det finns ju som tur är ingen krockkudde på passagerarsidan.

 

För att sammaställa dessa dagar på ett enklare sätt, här kommer några positiva och mindre positiva punkter.

+ Rymlig kupé för förare

+ Enkla reglage

+ Bra sikt i rutorna och speglar runt om bilen

+ Bra komfort i sätet

+ EKONOMIN ! 0.58 l/mil är klart godkänt för en så pass stark och pigg bil.

+ Svängradien

+ Funktionerna med stereo/telefon

+ Gedigen kvalitet.

+ Låg ljudnivå i kupén, vilket blir ännu bättre med en isolerad mellanvägg.

 

Mindre bra.

- Kvaliteten på ljudet i handsfreen och i stereon

- Kort benutrymme för eventuell passagerare.

- Alla har en Iphone och/eller en Ipad. Här finns inga bra ställen att ha dem tyvärr. Inga smarta fack till dessa.

- Handbromsen är onödigt stor. Här kunde utrymmet användas på ett smartare sätt. Vad är det för fel på en vanlig krycka ? Eller en typisk Mercedes-"handbromspedal".

- Belysningen i skåpet.

- Över 120 km/h blir det bullrigt och det blåser och viner, här kanske man inte lagt ner så mycket tid i vindtunneln, men det är ju typ olagligt ändå att köra fortare.

 

Skulle jag rekommendera bilen till någon kollega med behovet av en liten transportbil ?

- ABSOLUT ! Speciellt om han/hon jobbar i Stockholm där en mindre bil gör resan till och från arbetet smidigare, att hitta parkering blir lättare med en liten bil.

 

Tack för att jag fått nöjet att testa denna bil ! Det har varit riktigt roligt.

 

/ Henrik Mideroos

Citan levererar!!!

Har nu haft min Citan i drygt ett dygn och måste säga att jag blir mycket imponerad av utrymmet i cockpiten!! Är man 1,92cm lång så krävs det lite utrymme för att det inte ska kännas trångt och det har Citan med marginal fixat!! Helt perfekt med bluetooth stereo vilket gör Stockholms köerna till ett nöje!! (nästan)!;)

Den börjar växa på mig.

Jag börjar fastna för bilen nu. 

Bluetoothkopplingen med stereon funkar hur bra som helst, mkt bra ljudkvalitet för bägge parter vid telefonsamtal.

Starthjälpen vid backstart börjar jag vänja mig med nu och den fugerar utmärkt, även om jag hade velat kunna stänga av den vid fickparkering i uppförsbacke då den är lite besvärlig.

Citanen är väldigt snål, den har dragit mellan 0,6-0,7 vid blandad körning och då har jag inte ansträngt mig att köra snålt direkt.

Småsaker jag kan sakna eller reta mig på är att dricka/mugghållaren är väldigt grund, så att det du har där lätt välter ut , tex en 0,5 liters flaska välter ut så fort du svänger eller bromsar. Sedan skulle det vart bra med nåt bra fack för mobilen på instrumentpanelen.

Snart dax att lämna tillbaks den, jag är inte säker på att jag vill det, Fast skulle ju vilja ha dragkrok och lasträcke.

 

Test Förare Mercedes CITAN 109 cdi

Jag jobbar inom dryckes branchen

Jag har testat Mercedes Citan lång 109cdi  snart en vecka.

Jag hämtade MB Citan i Malmö.

Det första ja la märke till var den snygga designen .

När jag hoppade in i bilen så var det kanon,det var ett kanon insteg i billen och dörren öppnades långt.

Komforten är helt perfekt i både lång körning och i stan ,den är också lätt att parkera i stan .

När det gäller stolarna i bilen så blev jag förvånad så bra detta va.

När det gäller Diselförbrukningen så är den mycket låg.

Att lasta i den är helt perfect ,man får plats med 2st EUpallar på bredden eller 1stEU pall på längden

Man får även plats med 15st hockey backar och klubbor  ( Är hockey tränare)

Bilen går väldigt tyst och ljud nivån inne i bilen är också lår.

Ur trafiksäkerheten så är det bra med bluetooth som är i bilen ,total handsfree  ser vem som ringer M:M Kanon

 

Jag kan rekomendera denna bil,  Hoppas att priset också blir bra

Citan é snål!

Har nu kört 30 mil i stadstrafik och Citan har slukat 15 liter, imponerande! Start/stopp funktionen har jag inte förstått riktigt, motorn startar vid stillastående då man trycker ned kopplingen men även om man enbart trycker ned bromspedalen. Lampan i lastutrymmet ger ett bra ljus denna den mörka delen av året. 

Tisdag test Mercedes Citan

Blev inte så många mil idag, men har hunnit med en del småpyssel. Hunnit testa hur bilen uppför sig vid inbromsning för rådjur, fickparkering, ganska tung last och lynnig halka på hemvägen.

 

Citanen imponerar, den blir roligare och roligare ju mer och fler mil man kör. När det blir lite tyngd i lasten blir fjädringen lite mjukare. Det är lite jobbigt med vassa farthinder, även om man kryper. Där blir den stötig. Formen på stolen är lagom skålad för att nöta någon timme per dag. Stort plus för armstödet med förvaring i mitten.

Fickparkeringen är inga problem, hjulen i ytterhörnen gör bilen lättmanövrerad. Detta är mellanmodellen LONG. Svängradien är riktigt bra. Snurrar runt på en femöring. Så ska det vara på en liten bil !

 

Stereon visar batteriet i telefonen. Kul ! Handsfreen funkar bra, det låter lite "kaffeburk" enligt kollegan när han ringer upp. Kan säkert bero på mellanväggen som inte är klädd. En dämpmatta och tyg på den så blir ljudet troligen mycket bättre.

 

Det här med friktionsdäck funkar bra, ABS.n slår i som väntat och en kraftig rak inbromsning på svart våt återfrusen asfalt blir inget större äventyr.

 

Avslutade dagen med att ta hem lite ved inför hösten. 1 kubik ved märks knappt, bilen blir lite mjukare i dämpningen vilket bara var positivt.

 

Ska försöka göra nåt riktigt kul imorgon. Slingerbulten på tid kanske med GoPro-n på taket ?! ;) Eller inte.  Kom gärna med förslag på utmaning för Citanen!

Bra start på veckan

Äntligen måndag! 

Citan lever upp till förväntningarna, jag är 198 cm lång och benutrymmet är helt ok. Saknar en spegel i kupén, men det finns säkert på andra varianter av Citan, letar också efter knappen till dragkroken utan framgång, en funktion som finns på andra tyska bilar... Telefonfunktionen är i toppklass. 

Första dagen i Citan

Har varit ute o snurrat hela dagen med nya Citan! Köregenskaperna är bra, går att hålla bra hastighet i kurvorna utan att det känns sladdrigt. Andra liknande bilar jag kört har krängt mycket mer o är inte lika stabila som Citan, kan bero på däckdimensionerna skiljer en del. Lastgallret tror jag är utstansat eller gjort på något billigare sätt, fullt med vassa kanter i rutorna! Jag är van vid att hänga upp lite småsaker i gallret men det avstår jag ifrån på denna. Annars är intrycken jag fått första kördagen bra, Citan känns rymlig och lättkörd. Ser med spänning fram mot morgondagens utvärderingar. //Håkan

Måndag test Mercedes-Benz Citan

Hej igen.

 

Lyckats skrapa ihop cirka 10 mil under eftermiddagen, först lite jobb i innerstan, sen upp till Sollentuna för att sedan testa lite kökörning på hemvägen söderut runt 17.00 :)

Lyckades justera ljudet i stereon och hittade microfonen till handsfreen, nu känns den funktionen helt naturlig och jag kommer att sakna den i min egen bil. Även om telefonen ligger gömd i någon ficka så varnar telefonen för lågt batteri genom stereon, både på display och i högtalarna :) Tack vare den tysta kupén och låga motorljudet funkar stereon bra. Det är absolut inget rock´n roll stereopaket som sitter i, men P4, nyheter och trafikrapporter funkar bra blandat med diverse pop, så länge man inte vrider upp volymratten för långt.

 

Ett stort plus är utrymmet ovanför vindrutan, där ryms anteckningsblock, mössan och diverse småprylar.

Min kartläsare (172cm) är cirka 15 cm kortare än vad jag är och han har problem med benutrymmet. Hans knän ligger nästan dikt mot handskfacket, vilket blir lite ansträngt efter ett tag.

 

Sikten är jättebra, den stora vindrutan och rejäla backspeglar med "dödavinkelnbrytning" gör att sikten är riktigt bra åt alla håll. Skulle dock önskat ett solskydd där backspegeln vanligtvis brukar sitta.

 

Blev även positivt överraskad av helljuset, detta är nog tack vare det stora reflektorerna.

 

Slutligen. Att krypköra i rusningstrafik var inga problem, trots manuell låda. Mjuk och fin i växellådan för att ligga och nöta mellan 2.an och 3.an.

 

Kanske blir nåt roligare imorgon.

 

/ Henke

Lastslukare långfärdstest,,, med Stens Hushållsmaskinservice

Resan norrut kan börja, allt fick plats 2st 70cm breda spisar en microvågsugn 1st 60cmdiskmaskin och en toppmatad tvättmaskin länspump pirra diverse verktygsväskor skarsladdar vattenslangar....lite plats blev det över till sovsäck ovanpå maskinerna. Kan bli en kall natt i huset i norr. Återkommer med bränsleförbrukningsrapport och längfärdsrapport från rygg och häck om nån dag. Stolen känns förtroeningivande,,,hoppas den är snäll..

Ni som är kunder får prata in ett meddelande på telsvararen.

Kultur hjälte

Med stor bränslesnål bil kan man väl göra en god gärning. Vännen konstnären Kerstin Landströmhåller på att öppna konsthantverksbutik  vid Vallhofs säteri i Jumskil. Linnés Kammare kallar hon den. Hon har bett mig om en spis, så att kunderna ska kunna få lite lättare mat och fika,men hon får aldrig tid att komma och hämta spisen.

Ska lastutrymmet få plats med den också när jag tänker åka med lite prylar norröver till min gård i Helgum, det ser ju stort ut.....122cm mellan hjulhusen är stort i liten bil

Testpilot

Kul att bli utvald. Ska bli en spännande vecka med sprillans ny Mercedes. Hämtar bilen i SödertäljeHygglige Mercedesrepresentanten Pierre  bjuder på fika och ryggdunk innan avfärd. Bilen låter lite plåtig när man inspekterar det stora breda höga lastutrymmet. Men i kupen är det solit och behagligt tyst när man drar igång dieseln. Förarstolen är ordentligt fast och skön ,ratten går att fälla ner så man nästan har den i knät. När man lossar handbromsen så får man verkligen testpilotkänsla. Handbromsen är utformad som ett gasreglage på en jumbojet. Känns gediget.  Lite lampor och gröna pilar blinkar på testpanelen. De har glömt att tanka upp bilen men jag tar mig till en mack utan problem. Ska läsa instruktionsbok i helgen och lära mig lite om bilen.

Söndagsnöje

Lastade in min domnhillcykel i bilen idag, den är ju lite större än vanliga cyklar, och det var inga problem. Skönt med låg lasttröskel så man slipper lyfta så högt.

Tycker att Citanen är lite tystare än andra liknande bilar jag kört, det brukar bli rätt "burkig" resonans från lastutrymmet.

Lyckades få igång bluetoothstreamingen från telefonen med, var ju inga problem när man tryckte på rätt knapp, rätt bra ljud med när man ändrat inställningarna med. Har även provat med musik på ett usb minne. Lätt att växla mellan medierna, även om växelspaken sitter ivägen lite.

Testbilen

Hej! Testar nya Mercedes Citan, väldigt lättkörd, enkel att kliva i och ur, bra förarmiljö, bränslesnål, körde 250 kg. last utan att det påverkade bilen märkvärt, framrutan ger fantastiskt bra sikt, lättparkerad, radion med blåtand ligger helt rätt i tiden.