Sluttestat..!

Ja då var det sluttestat, lämnade bilen i torsdags....saknar den faktiskt.

Bilen får ett högt slutbetyg av mig....det är några småsaker som skulle behövas...typ mer användbara fack/hållare än "drickahållarna"..däremot var ju mittfacket mellan sätena en riktig hit!

Kan mycket väl bli så att jag sitter i en sådan inom ett års tid.

Bra gjort!

Slut på testveckan

Lämnade tillbaka bilen i morse, efter en veckas användning, och jag saknar den redan...

Det var en trevlig liten bil; snabb,direktstyrd, mycket smidig i stadstrafik och lättparkerad.

Satt bra trots min längd, vilket även mina passagerare gjorde. Saknar möjligen något fack el liknande för t.ex mobilen.

Utmärkt lastutrymme, lätt att lasta i och ur. Gillade radion; den var mycket lätt att koppla ihop med telefonen, även starthjälpen upplevde jag positiv.

Mycket energisnål, körde nästan en hel vecka och den drog bara 1/4 tank. Start och stoppfunktionen är nog bra bara man vänjer sig och inte tror att bilen ska stanna varje gång...

Bra utrustad för sin klass, men jag saknar en dieselvärmare.

Kan absolut rekommendera bilen det är ju ändå en Mercedes.

Ett par sista ord

Då var veckan över och min nya bekantskap hamnar i någon annans händer. Ska jag summera veckan så har det varit i mångt och mycket en angelägen arbetskamrat som har klarat det mesta man har utmanat den med

 

Körglädje & framkomlighet

Fantastisk i stadstrafik, här kommer bilen verkligen till sin rätt. Lätt att ta sig fram med, fantastisk sikt runt om och en svängradie som gör det väldigt enkelt att fickparkera eller svänga i trånga utrymmen Dock tappar den lite av guldstjärnan när man kommer ut på motorväg då den lider av dåligt isolerad kupé och avsaknaden av en 6 växel alternativt en annan utväxling på 5:an

Komfort & Utrymme

Bortsett från att jag har större behov av lastutrymme än vad denna bil klarar av så har den fungerat riktigt bra att packa. Lätta att fylla bilen ordentligt med det låga insteget, möjligheten till att öppna bakdörrarna 180 grader och att det finns en sidoskjutdörr. Dock bör den isoleras bättre i mellanväggen vör en bättre komfort fram ljudnivåmässigt. Det är väldigt lätt att hitta en optimal sittställning och stolarna är fantastiska

Teknik & utrustning
Det var glädjande att det fanns start/stop funktion samt en påminnare om detta, det känns helt rätt i tiden. Dessutom var start i backe hjälpen ett uppsakattat hjälpmedel. I övrigt var det ingen utrustning att prata om förutom den man förväntar sig ska finnas

Miljö & Ekonomi
Här finns de största vinsterna och fördelarna med bilen! Otroligt snål när det kommer till bränsleförbrukningen och den är dessutom attraktivt prissatt vilket borde borga för en framgång.

Kvalitet & Säkerhet
Lite för plastig känsla för att höra hemma i en Mercedes enligt min åsikt men inget som sticker ut allt för mycket

Totalt

Skulle jag köpa denna bil? Nej, den är för liten. Skulle jag rekomendera den till någon som jobbar inom golv/måleri/el etc? Vilken dag i veckan som helst! Mercedes Citan känns som en perfekt bil för den som  har behov att röra sig i stadsmiljö samt inte behöver lasta större volymer

// CW

dagarna flyger iväg.

man får lite panik när man inser att det bara är 1 dag kvar på test veckan. känns som man har massvis kvar att testa. överlag kan jag iallafall säga att jag är nöjd med bilen och måste erkänna att det är lite särskilt speciellt med stjärnan på ratten. auto stopp funktionen är nog super med en automatlåda men sådär användbar med testbilens manuella. imorgon är det dags för återlämning och en slut kommentar är att vänta..

Maxade lasten

Idag så maxade jag lastkapaciteten i bilen och måste säga att jag blev imponerad, bilen drog inte mer disel än vanligt och köregenskapen påverkades inte. Bilen är helt klart en vinnare i sin klass och jag kan varmt rekomendera alla som funderar på att byta bil att investera i den lilla lastbilen Mercedes- Benz Citan.

Imorgon är sista testdagen och jag kan erkänna att jag blivit imponerad av bilen och kommer att sakna den men förmodligen så ses vi snart igen :)

Liten transportbil i den stora staden

Igårfick verkligen mina nya arbetskamrat bekänna färg i sin hemmamiljö. Dagen spenderades i Stockholm City med mycket gott betyg. Det har aldrig varit så lätt som igår att jobba i stan med allt vad det medför i trånga gator, "omöjliga" fickparkeringar och parkeringasgarage med låg takhöjd

 

Om jag var kritisk senast mot hur bilen uppträdde på motorväg så är det en helt annan sida jag får efter gårdagen. Den svarade upp till alla mina test och överraskar med sin fina svängradie och hur lätt det är att ha bra blick över omgivningen. Dessutom upptäckte jag av en slump att det finns hjälp för start i backe, det var en överraskning av det trevligare slaget

 

Även i stan så är bränsle ekonomin fördelaktigt, under hela dagens växlande körning med majoriteten krypkörning mellan rödljus så drog den 0,59 vilket jag tycker är riktigt bra!

 

// CW

Laståsna.

Igår var det lite kyligt på morgonen så sätesvärmaren testades. Knappen för sätesvärmen sitter bredvid sätet på dörrsidan, en något svåråtkomlig plats men värmen fungerade bra. Tyvärr fick min kollega vara utan varmt säte då det bara finns sätesvärme på förarplatsen.
I går testade jag även lastförmågan i bilen. En säng, ett bord och en massa lådor var inga problem. Bilen är utrustad med girafflucka där bak men då jag inte ville att sängen skulle bli våt så fick det bli en annan lösning. Passagerarsätet gick att fälla helt plant och nätet som skiljer kupén från lasten gick att vika undan och då blev lastutrymmet hela 2,4 meter långt och hela sängen fick plats! Med lastdörr på båda sidor av bilen var utrymmet mycket lättlastat och det finns flera öglor att surra lasten i om det skulle behövas.
 

En runda inom IKEA

Det blev en runda inom IKEA i går kväll. Under hela veckan så har man fått känslan av att bilen är stor och rymlig.

Men att få in garderober på 2.30 var lite svårare. Bilen har lurat mig hela tiden!!

Helgkörning

Nu har jag testat bilen över helgen och känslan är fortfarande positiv. Väghållningen är bra och fjädringen är lagom hård. Motorn ett mjukt men bra drag och förbrukningen håller sig nu i början runt 0,6 per mil.
Stereon är utrustad med blåtand och kopplingen till mobilen gick utan problem. Även streaming av musik från telefonen fungerade perfekt och ljudet i högtalarna är mycket bra. Vid inkommande telefonsamtal svarar man via en ratt på stereon och när man kör kan det vara lite distraherande. Jag hade gärna sett att det funnits kappar på ratten för att svara i telefon och kontrollera stereon. Även ljudet när jag pratade i handsfreen upplevdes något burkigt av den som jag pratade med. I morgon
kommer jag testa lastutrymmet och se hur det går att transportera bland annat en säng.
 

En första tur

Idag har jag hämtat ut en Mercedes Citan 1,9 CDI Lång. Första intrycket när jag öppnade dörren var att den känns solidare än de skåpbilar jag kört tidigare. Trots att jag är 194 cm lång hade jag inga problem att hitta en bra körställning dock hade jag gärna sett att ratt kunde justeras i längdled och inte bara i höjdled. Avskiljningen mellan kupén och lastdelen bestod av ett stålnät., vid motorvägsfart gjorde det att mycket vägljud letade sig in i kupén. I övrigt är de första intrycken mycket positiva och det ska bli spännande att prova denna bil i en vecka!

Fintransport med välljud i skåpet

Provade att lasta ett par Array1400 och de passar precis. Även plats för centerkanal och lite till.

När jag körde soffan igår med öppen bakdörr varnades med ljudsignal att en dörr var öppen. På panelen visades vilken dörr det var.

Den funktionen skulle jag haft glädje av flera ggr på min bil då jag glömt stänga bak- eller sidodörr.

Automatisk avstängning av motorn är också en bra finess.

I morrn bär det av till Sätra för att lämna tillbaks bilen. Kommer nog att sakna den lite.

Citan i kretslopp

Idag körde jag som så många andra i bloggen har gjort, till återvinningen med en fullastad bil.

Med last blev komforten ett snäpp bättre, lite mindre stötig som det brukar bli även på liknande bilar.

Håller med den som skrev tidigare att växelspaken känns rätt placerad, men jag önskar mig nog automat på nästa bil.

I morgon blir det en tur med min åtta år gamla bil, får se hur det känns efter några dagar med mercan.

Bränslemätaren envisas med att inte flytta sig från full tank idag också.

 

Många mil senare

Igår blev Citan:en motorvägstestad då många mil avverkades under dagen. Tyvärr märktes det rätt tydligt att transportbilen är byggd för ett liv i stan då ljudnivån i kupén är hög samt att saknaden av den sjätte växeln märks väldigt tydligt. Kör man lagligt på 120 väg så varvar motorn nästan 3000 varv och det medför så klart en ljudbild som inte är av det positiva slaget

Det som dock slog mig positivt är den låga bränsleförbrukningen samt körställningen i bilen. Det är lätt att trivas bakom ratten sett till utformning på instrument och inställningsmöjligheter av stolen

 

Idag spenderas dagen i trånga utrymmen i stan så nu är det upp till bevis..

 

// CW

Måndagen avklarad!

Börjar verkligen gilla denna "lilla" transportbil efter första dagen i fält.

Höjde sätet ganska mycket i morse & sitter genast mycket bättre, ser trafiken bättre är känslan.....men hade gärna haft en ljuddämpad skiljevägg till lastutrymmet.

Trots någon minusgrad ute och frost på rutan kommer värmen i hytten snabbt.....viktigt ju ;)

Gillar även dem låga trösklarna.

Märks dock att jag kör automatare till vardags....startade med ett skutt imorse....men börjar vänja mig och jag gillar att bilen går så mjukt på smygkörning i ettans växel och är även skön i dämpningen över hastighetsgupp.

Dagens betyg blir VG......trots en högljudd blinkers ;)

Vi ses på vägarna...

Söndagen

Denna dag blev det mäst körning till och från bandymatch, handling m.m.

 

Bilen överraskar mer och mer lite som en storbils egenskaper. Man sitter skönt fast att jag är 195 cm lång. 

Tillbringade en tid åt radion och blåtanden och fick detta att fungera ihop med min Iphone. Radion fungerar bra med ett hyfsat bra ljud. Radion upplevs som "kanske" lite för avanserad. Många funktioner för endast ett par knappar. Skulle nog fungerat bättre med lite rattfunktionen. Lite svårt att ställa in när man kör.

Handsfreen låter ihåligt från båda hållen.

Härligt litet drag från motor. Går otroligt tyst gämfört med många andra transport bilar och då gämför jag bl.a med min egen Vito.

Lätt och smidig i stadstrafik.

Har uppleft att det är dålig belysning i dom tre rattarna som styr fläkt, värme och utflödet i bilen under mörkerkörning. Den lilla vita sträcket lyser dåligt.

Mycket behaglig bil att köra

 

/Lasse

Lördagen

Första lilla testet.

Ikväll var det dax för Gåsagille på Restaurangen i Alnarp. 270 st gäster på catering. Storebror MB Vito-04 är också med.

Idag så var det främsta att testa hur det känns att lasta och lasta ur.

Baken är perfekt att lasa ifrån dtort och bra lite trängre dock från sidodörren.

 

Fjädringen är bra och stabil. Suger upp gungarna snabbt. Detta uppskattas när man har en massa soppa/såser lastat.

Koplingen fungerar utmärkt när det gläller att smyga sig igång. Härligt mjukt drag.

 

Under denna kväll fick även några andra prova den och dom var lyriska över hur lätt den var att köra. Ratten, växelspaken mm kön känsla.

 

Hög säkerhetsfaktor

Första dagen med bilen i arbete, det blev en ganska lång dag med mycket bilkörande idag och bilen levde upp till förväntningarna. Känns skönt att sätta sig bakom ratten med vetskap och känslan av en hög säkerhetsfaktor, bilen känns trygg och säker så där har Mercedes lyckats förmedla budskapet. Sonen fick åka med sista timmen idag och upptäckte genast brandsläckaren nedan sätet och frågade: Varför är det en sådan i bilen? Svaret var givet Mercedes står för trygghet och säkerhet :)