Avhämtningen

Bilen stod och väntade. Första anblicken så tycke jag att den var liten för jag trodde nog den skulle varit större. 

Stor grill och hög front med stor stjärna gör att bilen ser och känns större och ger med detta ett pampigare intryck.

Satt en stund och tittat ut över landskapet, så stor känns ovansidan instrumetpanelen innan rutan tar vid. Högt i tak med stort fack. Lätta och överskådliga instrument. 

Så nu blir det av att köra under en vecka. 

 

Fler inlägg kommer

Första arbetsdagen med Mercedes Citan!

Äntligen fått mitt "Välkomstmail"! Då jag ju redan haft bilen över helgen.

Börjar redan bli lite småsugen på denna modell som arbetsfordon. Då det både är gott om lastutrymme (för att vara en så kort bil) och över förväntan bra komfort (som det inte brukar vara i denna typ av fordon). Så idag blev den lastad med verktyg och arbetsmaterial. Och en lugn och härlig körning mellan kunderna.

Och man undrar ju faktiskt när bränslemätaren skall börja röra sig (trotts testturer i helgen och denna arbetsdag)? Men det är ju ett väldigt miljöanpassat fordon som t.o.m. stänger av motorn i eftermiddagsköerna vid neutralläge och uppsläppt koppling. Och direkt när köerna börjar röra på sig. Trycker man bara ner kopplingen och motorn är igång igen. Skall verkligen bli härligt att få glädjen att köra denna Merca i några dagar till.

Citan & "Det sagolika huset"

Nu är inskolningen avklarad och allt känns riktigt bra. På plussidan hamnar bl.a. säten, ljudnivå, motor, vägkänsla dvs komfort och körglädje. Stereon låter ok, och nytt för mig är att spela från usb-sticka i bilen. Eluppvärmda speglar var också bra i morse.

Jag saknar knappar på ratten till stereon, bakåtsikt genom skåpet (man vänjer sig), annars sitter jag ganska nöjd nu. Jag vet att jag skulle sakna 4WD om vintern hälsar på, men hoppas att det dröjer länge.

Ska testa med lite tyngd i skåpet i morgon tror jag, som förresten skulle behöva en rejäl plywood på golvet . 

Bränsleförbrukningen kan ingen klaga på, undrar när mätaren ska börja röra sig?

Tack för idag!

 

Premiärturen!

Då är man precis hemkommen efter premmiärturen med nya Citan. Hämtade upp sonen på vägen hem och han blev glatt överraskad när han skulle få åka ny bil. själv saknar jag automatlådan men att koppla in telefonen på blåtanden i bilen gick lätt. Ska bli spännande att ha denna lilla krabat en vecka, och vi börjar jobba inatt.

Slutbetyg på Citan

Då har jag blivit tvungen😡att lämna tillbaka min Citan!!:( Jag är mycket nöjd med de dagar jag fått köra den! Från förarsätet finns det typ inget mer att önska från en den här typen av bil!:) Last mässigt så va den nog i minsta laget för mig men för den som vill ha en bil i denna storlek är det bara att gratulera!!

Helgäventyr

Idag fick Citan:en följa med till tippen och kasta vårt gamla stavparkettgolv. Tack vare sidodörren och det låga insteget så var det ingen match att fylla upp bilen till brädden

Dagens positiva överaskning är Start/Stop funktionen, känns helt rätt i tiden även på en transportbil

 

// CW

Gentlemen, start your engines

Då var bilen i min ägo efter en genomgång av Pierre på Mercedes i Södertälje. Då jag fick nycklarna fredag eftermiddag så blir det att testa bilen lite privat under helgen

 

Första intrycken finns dock redan på plats

+ Utseende, jag är stort fan av formspråket

+ Motor och växellåda. Väldigt trevlig bekantskap trots bara 90 hk och 5 petad låda

+ Rejäla reglage och riktigt bra stolar

- Väldigt enkel inredning i skåpet, knappt inklädd. Med det positiva är att detverkar Mercedes vara medvetna om utan till kommande bilar så är det en annan standard på utförandet innuti med trägolv och klädda väggar

- Plottrig stereo. Ingen Mercedeskänsla i radion med små och otydliga knappar

 

Bilder och mer information kommer i helgen efter jag har fått känna och klämma ytterligare på bilen

 

/ CW

Manuell låda ett minus ??

Riktigt behaglig belysning i panelen måste jag medge. Bilen har en manuell växellåda jag brukar normalt föredra automatlåda men ska det vara manuell låda så är det precis så här som den skall vara placerad enligt mitt tycke. Bilen ger absolut väldigt bra kör komfort, man sitter bekvämt och får bra överblick pga den breda vindrutan. Skulle vara intressant att utrusta bilen med inredning i skåpet, lastlucka etc.. tror nog att den skulle leva upp till förväntningarna för vad en bra transportbil står för.

 

 

Första sju milen...

Då har testveckan startat för min del, hämtade bilen i Malmö igår & började med att lasta över verktyg och instrument som jag använder i jobbet....inga problem där inte.

Bilen ligger bra på vägen under körning både i stan & på landsväg....dock undrar jag ganska snart varför blinkersljudet måste överrösta bältesvarnaren..?

Stannar till på ett jobb på vägen hem & får nytta av att det finns två skjutdörrar för att komma åt verktygen.

Nära hemmet efter inte alltför ekonomisk körning landar jag på 0,63 l/mil efter dem första sju milen...

I backspegeln..

så här ett par dagar efter att Citan är tillbaka på Mercedes i Segeltorp så saknar jag faktiskt smidigheten i Mercan. Att sätta sig i sin egen privata bil med "vanlig" stereo som inte alls kommunicerar med min Iphone är ju lite trist.

 

Efter ett snack med säljaren så skulle jag nog kunna tänka mig en Citan, då med automatlåda. Då hade den verkligen varit perfekt för montörer eller servicefolk i storstan. Men den finns ju inte med automat! Än... men det borde väl komma va?!

 

Jag tror Citan kommer bli lika vanlig som Vito, för elektriker, hissmontörer och budfirmor.

 

Trevlig helg.

/ Henrik

Omsminkning

Bilen tillbaks till MB Södertälje Försäljaren Pierre säljer en ny bil till rekonditioneraren av bara farten. Jag får hemtransport ända till Ingarö,,,, superhyggligt. En kul vecka med en bil som gör mig ressugen. Har en småländsk gen från farmor och ogillar därför när det går åt 20kr bensin per mil.

Det går åt så lite diesel i Citanen att det är märkligt.

 

Tack för mig . Vi kanske träffs på vägen eller hemma hos dig .-)   Stens (Sjöberg) hushållsmaskinservice Nacka - Värmdö 

Kort i rocken och känslig i hyn.

Grovsoporna på bilden får mitt franska Lejon ta hand om senare. MB representanten säger att det kommer en lång variant av Citanen och att plåtväggarna ska kläs in,,, nu är hon mer en liten robust gedigen findam,där grejor får madraseras ordentligt

Lowrider

Det skär lite i miljö hjärtat att slänga fungerande prylar. Men man får tänka krasst ekonomiskt, att det är lättare hitta ny hyresgäst eller köpare om det är tipptopp någonstans i alla fall.,,,alla gamla vitvaror får finåka Citan till återvinningsanläggningen. Bilen blir än mer lättlastad med ca 500 kg batterin och annat jox. Motorn märker  inte att den är fullastad, riktigt dragvillig liten maskin.

Snål en

Gårdsplanen ska helst  vara grus inte gräs. Hoppas nästa hyresgäst är energiskare.

Reservdunken och "tom" tank räckte ända till Långsele >(Uppsala) otroligt,, snittfart 90 km/h

Paus i Sundsvall

Citan pausar i morgonsolen brevid en annan dieselbrännare. Vägassistans stannade och undrade om något var galet,,, när jag tankade i de fem sista litrarna från reservdunken,,,vad gör man inte för en bloggbild

Glömsk "gube"

Skräp tänkte jag kl 0530 - 4grader,,,, hur kan jag vara så klantig att inte ta med frostskrapa. Tänkte att jag får väl vara lite miljösvin och varmköra bilen på tomgång. Sätter mig i kalla bilen och tänker nåt buttert att hantverkare ska inte få varm om rumpan, för jag hittar ingen stolsvärmeknapp.  Men jo då det blir varmt, automatik tänker jag,,, hittar så småningom knappen som är väl dold till vänster om förarstolen... Snälla leveranskillar har lagt in en reklamstjärna så rutan blir snart fixad

Udda spisplacering

Det som var "värsta" med leveransen va att konstnärinnan K Landström hade byggt köket i en lutande gång. 8cm lutning per meter har nog ingen spiskonstruktör tänkt sig. Men det gick att fixa.  Hur ska hon kunna stå där själv,,,, det blir väl träsko på vänstern

Värsta spisleveransen till Linnés kammare

Citan skötte sig exemplariskt. Men trippmätaren slutade fungera när tom tank lampa började lysa, Precis innan lampan tändes så tyckte den att det fanns 20mil reserv. Letade reda på reservdunk med förmodad diesel i. luktade som diesel och gick inte att tända eld på vätskan med tändare. Känns mycket säkrare med diesel än bensin. Efter påfyllning med ca 15 liter tyckte trippmätaren att nu kan vi åka 46 mil till :-) 

Pierre hos MB har lovat kolla hur problemet ska fixas.

 

 

Uthämtad

Ja då var det dags att testköra Mercedes-Benz Citan i en vecka. Första intrycket var helt ok, rätt så cool handbroms utformad som ett flygplansreglage. DEt blir en vecka med mycket bilåkande så det lär bli en hel del intryck om bilen att blogga om.

 

Ser fram emot veckan på återseende.