Onsdag test Mercedes Citan

Idag Onsdag, sista dagen med Citanen. Bilen känns bättre och bättre. Det blev några mil idag med blandad körning, mest E4 fram och tillbaka till norrsidan.

Förbrukningen ligger på 0,58 l/mil. Först idag har jag fattat grejen med ECO-driving stopp start, det är riktigt smart och självklart gör det sitt till på förbrukningen.

 

Blev lite less på handsfreen, det kunde ha varit bättre kvalietet på ljudet, alla som ringer undrar om jag antingen flyttat in i en kaffeburk eller en colaburk. Det hade inte varit någon nackdel om microfonen kunde böjas ner framför munnen, tycker jag iallafall. Tror även att detta kunde avhjälpas med en klädd skiljevägg mellan kupén och skåpet.

 

Tror den här bilen är perfekt för montörer, plattsättare, elektriker och målare, eller kanske budfirma. Byggskivor för snickare är inte att tänka på, där får vi gå upp till Vito-storlek om det ska funka. I stan skulle jag köpt den med automatlåda, det finns ingen mening att sitta och röra om i växellådan på en bil som ändå bara ska transportera från en punkt till en annan. Det blir ju inte roligare!

 

Slutligen, testade att köra med barnstol. Lyckades trassla fast den så det funkade riktigt bra, det finns ju som tur är ingen krockkudde på passagerarsidan.

 

För att sammaställa dessa dagar på ett enklare sätt, här kommer några positiva och mindre positiva punkter.

+ Rymlig kupé för förare

+ Enkla reglage

+ Bra sikt i rutorna och speglar runt om bilen

+ Bra komfort i sätet

+ EKONOMIN ! 0.58 l/mil är klart godkänt för en så pass stark och pigg bil.

+ Svängradien

+ Funktionerna med stereo/telefon

+ Gedigen kvalitet.

+ Låg ljudnivå i kupén, vilket blir ännu bättre med en isolerad mellanvägg.

 

Mindre bra.

- Kvaliteten på ljudet i handsfreen och i stereon

- Kort benutrymme för eventuell passagerare.

- Alla har en Iphone och/eller en Ipad. Här finns inga bra ställen att ha dem tyvärr. Inga smarta fack till dessa.

- Handbromsen är onödigt stor. Här kunde utrymmet användas på ett smartare sätt. Vad är det för fel på en vanlig krycka ? Eller en typisk Mercedes-"handbromspedal".

- Belysningen i skåpet.

- Över 120 km/h blir det bullrigt och det blåser och viner, här kanske man inte lagt ner så mycket tid i vindtunneln, men det är ju typ olagligt ändå att köra fortare.

 

Skulle jag rekommendera bilen till någon kollega med behovet av en liten transportbil ?

- ABSOLUT ! Speciellt om han/hon jobbar i Stockholm där en mindre bil gör resan till och från arbetet smidigare, att hitta parkering blir lättare med en liten bil.

 

Tack för att jag fått nöjet att testa denna bil ! Det har varit riktigt roligt.

 

/ Henrik Mideroos