Test Mercedes-benz Citan

Har fått möjlighet att testa nya Citan under 5 arbetsdagar. Hämtade bilen på fredagsmorgonen och drog iväg på jobb direkt.

Första intrycket jag fick var att kupén känns väldigt rymlig, instrumenten lätta att förstå, inga problem att komma igång att köra och använda i arbetet på en gång. Parkopplade Iphonen med stereon och kunde använda stereon som handsfree. Funkade överraskade bra.

Lastutrymmet är helt tomt. Endast ett plast/gummigolv men ingenting på plåtväggarna vilket gör det hela lite ömtåligt. Här gäller det att surra fast lasten och verktygen. Jag hade även önskat bättre belysning i lastutrymmet, kanske en ledstrip i taket. Lampan som finns där nu är lite klen en mörk regnig hösteftermiddag. Lasthållare på taket hade varit mitt första inköp i utrustningsväg.

Motorn är stark och varvar lågt, kör på högre växel än jag normalt brukar göra. Detta tack vare 90 hästars dieseln som jobbar tyst och drar jämt från väldigt låga varv. En indikator i varvräknaren lyser grönt (med en symbol av växelspak & pil) som hjälper till att antingen växla upp eller växla ner. Utan denna hade jag nog legat på för låg växel och för höga varv hela tiden.

Lyckades skrapa ihop cirka 13 mil första dagen, blandad körning på Södermalm och motorväg. Förbrukningen låg på 0,62 l/mil, vilken jag med rätt varv säker kan få ner lite. Testade dock inte Eco-funktionen som stänger av motorn vid rödljus.

Något som jag hade problem med, men som kanske är en vanesak är den långa motorhuven, detta var speciellt märkbart då jag skulle ner i ett trångt källargarage, med väldigt snäv infart.

Får se hur det känns på måndag.

/ Henrik